تازه ترین اخبار در مورد استارت آپ اسپاتیفای
نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی

رنسانس دیجیتالی موسیقی در اواسط دهه 90 با قابلیت ذخیره سی دی و MP3 آغاز شد و اندکی بعد با امکان اشتراک گذاری در سایت هایی مانند Napster ادامه یافت. در عین حال، رادیو اینترنتی میلیون ها خریدار بالقوه آهنگ را با ویژگی های جدید و دسترسی آسان به خود جذب کرده است. واکنش شرکت های تولید و پخش موسیقی به این تحولات اعتراض و تعطیلی سایت های تجارت موسیقی و تمرکز بیشتر بر حفاظت از حق چاپ بوده است. آنها سعی کرده اند با توزیع غیر قانونی نسخه های دیجیتال محصولات خود مبارزه کنند و بازار را کاهش دهند. اما اینترنت طعم آزادی انتخاب گوش دادن را به مردم داده بود و دیگر راه برگشتی وجود نداشت. اکنون، 20 سال بعد، برای بسیاری از ما، خرید یک نسخه فیزیکی از آلبوم موسیقی مورد علاقه مان به خاطره ای دور تبدیل شده است. امروزه، سرویس‌های پخش آنلاین موسیقی به ما این امکان را می‌دهند که تقریباً هر آهنگی را از هر کجای کره زمین تنها با چند ضربه انگشت خود بر روی تلفن هوشمند یا رایانه شخصی‌مان به راحتی پخش کنیم. اما داستان زمانی جالب می شود که بدانیم بیشتر این تغییر اساسی در دنیای موسیقی و حرکت به سمت خدمات پخش آنلاین را مدیون یک کارآفرین سوئدی هستیم. میلیونر خودساخته ای که به رویای خود یعنی ترکیب موسیقی و فناوری جامه عمل پوشاند و موفق ترین استارتآپاسپاتیفای را در صنعت موسیقی راه اندازی کرد، نه تنها میلیاردر شده است، بلکه برای همیشه نحوه ارتباط و تعامل ما با آن را تغییر داده است. فرم هنری اصلی آنچه در زیر می خوانید، تاریخچه مختصری از زندگی، فعالیت ها و دستاوردهای دانیل اک و داستان موفقیت شرکت او Spotify است.

تجربه ای فراتر از موسیقی در اسپاتیفای

در این سال‌ها و با موفقیت Spotify، تقریبا همه غول‌های فناوری سرویس پخش آنلاین خود را راه‌اندازی کرده‌اند که تنها برای مثال می‌توان از اپل موزیک، یوتیوب موزیک و آمازون موزیک نام برد. اما آنچه باعث شده Spotify با حدود ۴۰۰ میلیون کاربر فعال و ۱۷۲‌میلیون مشترک پولی به‌اندازه تمامی سرویس‌های مشابه مشترک داشته باشد، تنها کاتالوگ گسترده شامل بیش از ۷۰‌میلیون آهنگ از سراسر کره زمین نیست. بلکه دلیل اصلی موفقیت آنها طی مسیر دشوار کسب مجوزهای قانونی، نوآوری مستمر در قالب ویژگی‌های کاربردی مثل اشتراک پلی‌لیست و دنبال‌کردن دوستان و خریداری و ادغام استارتاپ‌های موفق برای حفظ مزیت رقابتی است. برای مثال از مدت‌ها پیش Spotify با خریداری شرکت Seed Scientific به دنبال توسعه ابزارهای پیشرفته داده‌پردازی رفت که نتیجه آن را سال‌ها بعد در قالب ویژگی‌هایی مثل آهنگ‌های پیشنهادی، پلی‌لیست‌های هوشمند و قابلیت نمایش Wrap Up سالانه کاربر که خیلی محبوب هم شده است، می‌بینیم. به علاوه این نوآوری‌ها در ترکیب با شراکت با سرویس‌های محبوبی مثل Playstation و Discord توانسته ‌اسپاتیفای را تا حد زیادی در بین نسل جوان به‌عنوان استاندارد طلایی سرویس‌های آنلاین موسیقی جا بیندازد.

همکاری Spotify با یک استارت-آپ بلاکچینی

Spotify، کمپانی ۸ میلیارد دلاری سرویس پخش موزیک (استریم کردن موزیک)، پیشبینی کرده که با دستیابی به Mediachain، بتواند تا سال ۲۰۲۰ به رقم ۱۰۰ میلیون کاربر و ارزشی معادل ۵۳ میلیارد دلار برسد. Andreessen Horowitz، که یک استارت آپ با سابقه درخشان در زمینه مدیریت با ثبات سرمایه گذاری های با ریسک بالاست، به آسان تر شدن روند حق امتیاز، با استفاده از فناوری زیرساختی بیت کوین، کمک خواهد کرد

تاریخچه مختصری از Spotify

Spotify در سال 2006 توسط Daniel Ek و Martin Lorentzon در استکهلم سوئد تاسیس شد. در آن زمان، سرویس‌های اشتراک‌گذاری فایل مانند Napster و LimeWire روش‌های شناخته شده‌ای برای دانلود رایگان موسیقی بودند.

دانیل در سال ۲۰۱۰ به تلگراف گفت: “تنها راه برای حل این مشکل ایجاد سرویسی بود که بهتر از دزدی دریایی باشد و در عین حال صنعت موسیقی را جبران کند.” این هدف Spotify بود.

Spotify چیست، Spotify در سال 2008 ثبت نام را آغاز کرد و از انگلستان شروع شد. این یک ردیف رایگان با پشتیبانی آگهی و اشتراک ماهانه 10 پوندی بدون آگهی ارائه می دهد ( برای خرید اشتراک میتوانید به سایتفروشاکانتپرمیوماکانتیشاپ مراجعه کنید ) Spotify ابتدا یک اپلیکیشن دسکتاپ بود، اما این شرکت یک اپلیکیشن موبایل را در سال 2009 راه اندازی کرد.

پس از چند سال موفقیت روزافزون در اروپا، Spotify معاملات رکوردی مهمی انجام داد تا بتواند در ایالات متحده در سال 2011 راه اندازی شود. تا سال 2015، Spotify دارای 18 میلیون مشترک پرداخت کننده بود. تا جولای 2022، این تعداد به 182 میلیون رسیده است.

Spotify بدون درام نبوده است. همواره به خاطر نحوه پرداخت به هنرمندان مورد انتقاد قرار گرفته است. برخی از هنرمندان مشهور، از جمله تیلور سوئیفت، موسیقی خود را از این پلتفرم دور نگه داشته اند – اگرچه او در نهایت به آن پیوست.

سخن آخر

در نهایت، نام Spotify مشابه نام بسیاری از استارتاپ ها است. این کاملاً اختراع و انتخاب شد زیرا ظاهر خوبی داشت و هیچ کس دیگری از آن استفاده نمی کرد. بر خلاف نام های دیگر شرکت، هیچ "معنی" ندارد.

 




:: بازدید از این مطلب : 857
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: